Головна | Реєстрація | Вхід | RSSЧетвер, 15.11.2018, 03:00

КЗ "Нельгівська ЗОШ І-ІІ ступенів"

Меню сайту
Наше опитування
Ви, відвідувач нашого сайту:
Всього відповідей: 75
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Блог

Головна » 2016 » Вересень » 22 » Розробка уроку з природознавства на тему: «Живлення тварин. Ланцюги живлення в природі»
22:06
Розробка уроку з природознавства на тему: «Живлення тварин. Ланцюги живлення в природі»

Для того, щоб ознайомитись з матеріалами до уроку, натисність сюди.

Тема. Живлення тварин. Ланцюги живлення у природі.

Мета: продовжити формувати поняття тварини – живі організми; сформувати поняття тварини рослиноїдні, тварини хижі,тварини всеїдні, уміння розрізняти ці групи; формувати уявлення про ланцюги живлення, уміння складати їх і аналізувати, установлювати причинно-наслідкові звязки; виховувати бережливее ставлення до природи.

Обладнання: електронний супровід (презентація),

І. Організаційний момент.

                 Урок природознавства

                 Розпочнемо з вами.

                 А займемося сьогодні

                 Серйозними ділами!

                 Розчинемо віконце

                 В чудовий світ природи.

                 Тож час не втрачаємо,

                 Зручненько сідаємо

                  І до роботи приступаємо.

       - Діти, прочитайте вислів на дошці. («Книга -  вікно у світ.»)

       - Як ви його розумієте?

       - Сьогодні, діти, ми прочитаємо цю незвичайну книгу – «Книгу знавців». Перегорнемо першу сторінку.

 

                 І сторінка – «Бюро погоди».

 

       - Хто бажає виконати роль синоптика?

(Один учень розповідає за планом, що є на дошці.)

                 План розповіді:

  1. Дата.
  2. Пора року.
  3. Температура повітря.
  4. Стан неба.
  5. Опади.
  6. Вітер.
    • Давайте підсумуємо, від чого залежать зміни у природі? (Усі зміни у природі лежать від висоти Сонця на небосхилі.)
    • Молодці!Продовжуйте спостерігати, уважно придивляйтесь до змін, які відбуваються у природі.

 

ІІ сторінка  - «Знавці».

 

       Що? Коли? Відкіля?Де? Як?

       Усім цікавиться питальний знак.

  • Питальний знак цікавиться, як діти підготували домашнє завдання.
  1. Створення асоціативного куща.

 

                Комахи                                                                   Риби

 

Земноводні                            ТВАРИНИ                                          Плазуни

 

                  Птахи                                                                  Звірі

 

  1. Робота в групах.
    • Давайте повторимо правило роботи в групах.

                                   Правила роботи в групі.

  1. Працювати над завданням мають усі учасники групи.
  2. Вис тупає один учень від групи (спікер).
  3. Кожен має право доповнити виступаючого.

І група. Дати порівняльну характеристику комахам та птахам.

Іі група. Дати порівняльну характеристику рибам та земноводним.

ІІІ група. Дати порівняльну характеристику звірям та плазунам.

 

  1. Природничий диктант.

А) Шість ніг – це істотна ознака комах. (Так)

Б) Риби дихають киснем повітря. (Ні)

В)Усі земноводні дихають киснем, розчиненим у воді. (Ні)

Г) Тіло плазунів укрите сухими лусочками. (Так)

Д) Тіло птахів укрите шерстю. (Ні)

Е) Звірі вигодовують малят молоком. (Так)

Є) Черви, молюски, раки, павуки об’єднуються в одну групу. (Ні)

    Самоперевірка

 

ІІІ сторінка – «Нові таємниці».

 

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

       Бесіда:

  • Чим живляться різні тварини?
  • Чим живляться твоя кішка твій собака?
  1. Створення проблемної ситуації.

А) Відгадування загадок.

-   Назвіть тварин, назви яких є відгадками до загадок.

           1.    В полі, в лісі проживають,

                  А хатиноньки не мають.

                  Довговухі стрибунці

                  Сірі й білі. Це (зайці).

           2.    Сірий розбишака,

                  Зовсім не собака.

                  По полю гасає,

                  Овечок хапає. (Вовк.)

           3.    Літо й осінь він старався,

                  Досхочу він наїдався,

                  А на зиму спати ліг,

                  Влаштував собі барліг. (Ведмідь.)

-   Назвіть групу тварин до якої вони належать за своїми істотними ознаками. (Звірі.)

-   А тепер назвіть їжу, якою вони живляться, перелічіть.

Б) Проблемне питання.

-   Чи можна об’єднувати цих тварин в одну групу? (Ні)

-   Чому? (Вони по-різному живляться.)

3.    Практична робота.

А) -   Розгляньте малюнки і розкажіть, чим живляться: лось, гуси, снігур, короп, черепаха, колорадський жук, (заєць, шишкар, качки).

     -   До яких груп належать ці тварини?

     -  А чи можна всі цих тварин, які мають різні істотні ознаки і належать до різних груп (звірі, птахи, риби, комахи, плазуни) об’єднати в одну групу, якщо вони живляться тільки рослинами?

     -  Як назвати групу тварин, які живляться рослинами?

 Б)  - Розгляньте малюнки і розкажіть, чим живляться рись, сова, вуж, жаба, щука, сонечко, (вовк, лелека, ящірка, вуж,).

      -  До яких груп належать ці тварини?

      -  А чи можна і цих тварин, що належать до різних груп, об’єднати в одну групу, якщо вони живляться тільки іншими тваринами?

      -  Як назвати групу тварин, якщо кормом для них є тільки інші тварини?

В)   - Розгляньте малюнки і розкажіть, чим живляться кабан, синиця, карась, мурашка (ведмідь, горобці,).

       - До яких груп належать  ці тварини?

     - А чи можна і цих різних тварин із різних груп об’єднати в одну групу, якщо вони живляться в природі і рослинами, і тваринами?

     - Як же назвати групу тварин, якщо кормом для них є рослини і тварини, тобто вони їдять все?

     -  А тепер повернемося до нашого запитання: чи можна об’єднати в одну групу зайця,  вовка, бурого ведмедя, якщо мати на увазі їх живлення? Чому ні? До яких трьох груп вони належать?

 

  1. Розповідь вчителя.
    • Усі тварини за способом живлення діляться на три групи: рослиноїдні, хижі, всеїдні. Серед хижих тварин виділяються окремо комахоїдні, які пристосовані до живлення переважно комахами: кроти, землерийки, кажани, інші летючі миші, а також всім вам відомі птахи: ластівки, серпокрилець, зозуля, повзик, дятел, синичка-ремез. Група тварин за способом живлення можна представити у вигляді діаграми.

 

 

 
  Овал: 
 Хижі 



 Всеїдні
Рослино-
їдні

 

 

 

 

                                          

 

 

 

 

 

 

 

                     

  • У кожній групі, на які поділені всі тварини за істотними ознаками, обов’язково є хижі тварини. Тому і говорять хижі звірі, хижі птахи, хижі риби, хижі плазуни, хижі земноводні, хижі комахи.

-   Ланцюги живлення в природі – кормові зв’язки, послідовність живлення одних живих організмів іншими. Завжди першою ланкою в ланцюзі живлення є рослина, другою  - рослиноїдні тварина, а третьою і четвертою – хижі тварини.

                         

Фізкультхвилинка

                       ІV сторінка – «Хвилинка цікавинки»

1) Ластівка протягом літа з’їдає до 1 мільйона комах, мошок тощо.

2) Гусениця за місяць з’їдає листя у 6000 разів більше, ніж важить сама.

3) Одна сіра полівка знищує за літо  кілограм зерна, а одна сова за цей же час  впольовує 1000 полівок і мишей. Отож, одна сова рятує за сезон тонну хліба.

4) Бджола за однин виліт приносить малесеньку краплину меду (0,05 грама). Отже, щоб зібрати один кілограм меду,  бджолі треба зробити 5 тисяч «рейсів» і облетіти 10 мільйонів квіток.

 

                  V сторінка  - «Робота з підручником»

1. Створення асоціативного куща.     

- Прочитайте статтю про живлення тварин і створіть асоціативний кущ.

                      

                                                        Тварини

 

              Рослиноїдні                     Хижі                        Всеїдні

 

               Рослинна їжа                   Тваринна їжа       Рослинна і тваринна їжа

 

2. Створення ланцюгів живлення.

- Прочитайте статтю про ланцюжки живлення.

- Складіть ланцюжки живлення:

А) Сокіл, ягода, гусениця, горобець.

В) Кішка, капуста, гусениця, синичка.

 

                                 VІ сторінка – «Ігрова»

1. Робота над прислів’ями, приказками, загадками.

-  Прослухайте і поясніть, хто як живиться і до якої групи за способом живлення належить.

А)   В темнім лісі проживає,

       Довгий хвіст пухнастий має,

       А як вийде полювати,

       Бережись мишва хвостата! (Лисиця.)

Б)   До меду тягнути ведмедя за вухо, а від меду – за хвоста.

В)   Ведмедя пасічником зробили.

Г)    Ревів ведмідь не того, що бджоли покусали, а того, що меду не дали.

Д)   Вовк лисиці не родня, та повадка одна.

Ж)  Заєць поле любить.

Е)   Зайця ноги носять вовка зуби годують.

Є)   Де звіру живеться, там він і ведеться.

2.  Вікторина  «Відгадай, хто цей звір».

-  До якої групи за способом живлення він належать?

А)  Любить поласувати соковитою травичкою, а коли її немає, то обгризає кору на деревах і кущах. (Заєць)

Б)   Гризе все: шишки, горіхи, корінці, гриби, ягоди. Але може нападати на гнізда лісових пташок, поїдати яйця та пташенят. (Білка)

В) Він справжній хижак: великий, сильний. А як зустрінеться йому бджолине дупло або кущ малини – не омине, обов’язково поласує. (Ведмідь)

Г)  Живиться цей звір надземними і підземними частинами рослин (цибулинами, бульбами, молодим корінням) та плодами дерев, кущів. Особливо полюбляє жолуді. Із тваринної їжі живиться слимаками, дощовими черв’яками, комахами та їх личинками. Поїдає і ящірок, змій, жаб, риб, мишей, яйця птахів,які будують свої гнізда на землі. Якщо в лісі загине якийсь великий звір, то його рештки теж стануть поживою для цієї тварини. (Кабан)

Д) Поживою для цих тварин є трав’яниста і дерев’яниста рослинність, чагарники, гриби та лишайники. Узимку вони поїдають  лише пагони дерев та сухі трави. Часом виходять на поля поласувати зеленою озиминою або ж сіном, яке спеціально заготовляють для них у мисливських господарства. (Козуля, лань, олень,  лось.)

Е) А цього звіра часто малюють з яблуками і грибами на спині, хоча він живиться переважно комахами, слимаками, черв’яками, інколи ловить мишей, змій, і тільки зрідка їсть плоди. Це тому його так малюють, що жуків, личинок, черв’яків він часто шукає під плодовими деревами саду або в лісі. І яблука, що впали на нього, і гриби, які він зачепив у лісі, довго тримаються на ньому. Деякі зоологи навіть вважають, що цей звір навмисно чіпляє плоди, з яких поступово витікає кислий сік на спину і виганяє паразитів, особливо кліщів. (Їжак.)

 

                            VІІ сторінка - «Домашнє завдання»

- Ви повинні прочитати статтю про живлення тварин та ланцюжки живлення, дати відповідь на запитання підручника у кінці кожної статті, скласти ланцюжок живлення. У зошиті на сторінці 29 доповнити речення.

 

                           VІІІ сторінка – «Підсумуй знання з теми»

 Самостійна робота в зошиті.

А) Поділити тварин на три групи за способом живлення.

Б) Заповнити ланцюжки живлення.

(На дошці відкривається картка-схема, проводиться самоперевірка. Учні, які не припустилися помилок, підводять руку.)

- Отже, наш урок добігає кінця. Поглянемо ще раз на вислів «Книга – вікно у світ». Усі сторінки книги ми прочитали і розглянули. «Книгу знавців» вивчено. Але погляньте на цю виставку книг – з них ви можете прочитати про різні види тварин про життя нашої планети Земля.

- Діти, читайте книги! Кожна книга – це нове відкриття, це вікно у незнаний світ!

 

Вчитель початкових класів

КЗ»Нельгівська ЗОШ

І – ІІІ ступенів»

Приморського р-ну

Запорізької обл.

Степаненко Н.І.

 

 

 

Переглядів: 951 | Додав: Стахій | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Вересень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Друзі сайту
  • Сайт районного методичного центру
  • Районний відділ освіти
  • Освіта в Україні
  • Міністерство освіти і науки України
  • Приморська РДА
  • ДНЗ "Світлячок" с. Нельгівка
  • Цікаві факти
    Мужчины используют 7000 слов в день, а женщины – 20000.

    Copyright MyCorp © 2018
    Конструктор сайтів - uCoz