Для того, щоб ознайомитись з матеріалами до уроку, натисність сюди.
Тема. Живлення тварин. Ланцюги живлення у природі.
Мета: продовжити формувати поняття тварини – живі організми; сформувати поняття тварини рослиноїдні, тварини хижі,тварини всеїдні, уміння розрізняти ці групи; формувати уявлення про ланцюги живлення, уміння складати їх і аналізувати, установлювати причинно-наслідкові звязки; виховувати бережливее ставлення до природи.
Обладнання: електронний супровід (презентація),
І. Організаційний момент.
Урок природознавства
Розпочнемо з вами.
А займемося сьогодні
Серйозними ділами!
Розчинемо віконце
В чудовий світ природи.
Тож час не втрачаємо,
Зручненько сідаємо
І до роботи приступаємо.
- Діти, прочитайте вислів на дошці. («Книга - вікно у світ.»)
- Як ви його розумієте?
- Сьогодні, діти, ми прочитаємо цю незвичайну книгу – «Книгу знавців». Перегорнемо першу сторінку.
І сторінка – «Бюро погоди».
- Хто бажає виконати роль синоптика?
(Один учень розповідає за планом, що є на дошці.)
План розповіді:
- Дата.
- Пора року.
- Температура повітря.
- Стан неба.
- Опади.
- Вітер.
- Давайте підсумуємо, від чого залежать зміни у природі? (Усі зміни у природі лежать від висоти Сонця на небосхилі.)
- Молодці!Продовжуйте спостерігати, уважно придивляйтесь до змін, які відбуваються у природі.
ІІ сторінка - «Знавці».
Що? Коли? Відкіля?Де? Як?
Усім цікавиться питальний знак.
- Питальний знак цікавиться, як діти підготували домашнє завдання.
- Створення асоціативного куща.
Комахи Риби
Земноводні ТВАРИНИ Плазуни
Птахи Звірі
- Робота в групах.
- Давайте повторимо правило роботи в групах.
Правила роботи в групі.
- Працювати над завданням мають усі учасники групи.
- Вис тупає один учень від групи (спікер).
- Кожен має право доповнити виступаючого.
І група. Дати порівняльну характеристику комахам та птахам.
Іі група. Дати порівняльну характеристику рибам та земноводним.
ІІІ група. Дати порівняльну характеристику звірям та плазунам.
- Природничий диктант.
А) Шість ніг – це істотна ознака комах. (Так)
Б) Риби дихають киснем повітря. (Ні)
В)Усі земноводні дихають киснем, розчиненим у воді. (Ні)
Г) Тіло плазунів укрите сухими лусочками. (Так)
Д) Тіло птахів укрите шерстю. (Ні)
Е) Звірі вигодовують малят молоком. (Так)
Є) Черви, молюски, раки, павуки об’єднуються в одну групу. (Ні)
Самоперевірка
ІІІ сторінка – «Нові таємниці».
- Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда:
- Чим живляться різні тварини?
- Чим живляться твоя кішка твій собака?
- Створення проблемної ситуації.
А) Відгадування загадок.
- Назвіть тварин, назви яких є відгадками до загадок.
1. В полі, в лісі проживають,
А хатиноньки не мають.
Довговухі стрибунці
Сірі й білі. Це (зайці).
2. Сірий розбишака,
Зовсім не собака.
По полю гасає,
Овечок хапає. (Вовк.)
3. Літо й осінь він старався,
Досхочу він наїдався,
А на зиму спати ліг,
Влаштував собі барліг. (Ведмідь.)
- Назвіть групу тварин до якої вони належать за своїми істотними ознаками. (Звірі.)
- А тепер назвіть їжу, якою вони живляться, перелічіть.
Б) Проблемне питання.
- Чи можна об’єднувати цих тварин в одну групу? (Ні)
- Чому? (Вони по-різному живляться.)
3. Практична робота.
А) - Розгляньте малюнки і розкажіть, чим живляться: лось, гуси, снігур, короп, черепаха, колорадський жук, (заєць, шишкар, качки).
- До яких груп належать ці тварини?
- А чи можна всі цих тварин, які мають різні істотні ознаки і належать до різних груп (звірі, птахи, риби, комахи, плазуни) об’єднати в одну групу, якщо вони живляться тільки рослинами?
- Як назвати групу тварин, які живляться рослинами?
Б) - Розгляньте малюнки і розкажіть, чим живляться рись, сова, вуж, жаба, щука, сонечко, (вовк, лелека, ящірка, вуж,).
- До яких груп належать ці тварини?
- А чи можна і цих тварин, що належать до різних груп, об’єднати в одну групу, якщо вони живляться тільки іншими тваринами?
- Як назвати групу тварин, якщо кормом для них є тільки інші тварини?
В) - Розгляньте малюнки і розкажіть, чим живляться кабан, синиця, карась, мурашка (ведмідь, горобці,).
- До яких груп належать ці тварини?
- А чи можна і цих різних тварин із різних груп об’єднати в одну групу, якщо вони живляться в природі і рослинами, і тваринами?
- Як же назвати групу тварин, якщо кормом для них є рослини і тварини, тобто вони їдять все?
- А тепер повернемося до нашого запитання: чи можна об’єднати в одну групу зайця, вовка, бурого ведмедя, якщо мати на увазі їх живлення? Чому ні? До яких трьох груп вони належать?
- Розповідь вчителя.
- Усі тварини за способом живлення діляться на три групи: рослиноїдні, хижі, всеїдні. Серед хижих тварин виділяються окремо комахоїдні, які пристосовані до живлення переважно комахами: кроти, землерийки, кажани, інші летючі миші, а також всім вам відомі птахи: ластівки, серпокрилець, зозуля, повзик, дятел, синичка-ремез. Група тварин за способом живлення можна представити у вигляді діаграми.
- У кожній групі, на які поділені всі тварини за істотними ознаками, обов’язково є хижі тварини. Тому і говорять хижі звірі, хижі птахи, хижі риби, хижі плазуни, хижі земноводні, хижі комахи.
- Ланцюги живлення в природі – кормові зв’язки, послідовність живлення одних живих організмів іншими. Завжди першою ланкою в ланцюзі живлення є рослина, другою - рослиноїдні тварина, а третьою і четвертою – хижі тварини.
Фізкультхвилинка
ІV сторінка – «Хвилинка цікавинки»
1) Ластівка протягом літа з’їдає до 1 мільйона комах, мошок тощо.
2) Гусениця за місяць з’їдає листя у 6000 разів більше, ніж важить сама.
3) Одна сіра полівка знищує за літо кілограм зерна, а одна сова за цей же час впольовує 1000 полівок і мишей. Отож, одна сова рятує за сезон тонну хліба.
4) Бджола за однин виліт приносить малесеньку краплину меду (0,05 грама). Отже, щоб зібрати один кілограм меду, бджолі треба зробити 5 тисяч «рейсів» і облетіти 10 мільйонів квіток.
V сторінка - «Робота з підручником»
1. Створення асоціативного куща.
- Прочитайте статтю про живлення тварин і створіть асоціативний кущ.
Тварини
Рослиноїдні Хижі Всеїдні
Рослинна їжа Тваринна їжа Рослинна і тваринна їжа
2. Створення ланцюгів живлення.
- Прочитайте статтю про ланцюжки живлення.
- Складіть ланцюжки живлення:
А) Сокіл, ягода, гусениця, горобець.
В) Кішка, капуста, гусениця, синичка.
VІ сторінка – «Ігрова»
1. Робота над прислів’ями, приказками, загадками.
- Прослухайте і поясніть, хто як живиться і до якої групи за способом живлення належить.
А) В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має,
А як вийде полювати,
Бережись мишва хвостата! (Лисиця.)
Б) До меду тягнути ведмедя за вухо, а від меду – за хвоста.
В) Ведмедя пасічником зробили.
Г) Ревів ведмідь не того, що бджоли покусали, а того, що меду не дали.
Д) Вовк лисиці не родня, та повадка одна.
Ж) Заєць поле любить.
Е) Зайця ноги носять вовка зуби годують.
Є) Де звіру живеться, там він і ведеться.
2. Вікторина «Відгадай, хто цей звір».
- До якої групи за способом живлення він належать?
А) Любить поласувати соковитою травичкою, а коли її немає, то обгризає кору на деревах і кущах. (Заєць)
Б) Гризе все: шишки, горіхи, корінці, гриби, ягоди. Але може нападати на гнізда лісових пташок, поїдати яйця та пташенят. (Білка)
В) Він справжній хижак: великий, сильний. А як зустрінеться йому бджолине дупло або кущ малини – не омине, обов’язково поласує. (Ведмідь)
Г) Живиться цей звір надземними і підземними частинами рослин (цибулинами, бульбами, молодим корінням) та плодами дерев, кущів. Особливо полюбляє жолуді. Із тваринної їжі живиться слимаками, дощовими черв’яками, комахами та їх личинками. Поїдає і ящірок, змій, жаб, риб, мишей, яйця птахів,які будують свої гнізда на землі. Якщо в лісі загине якийсь великий звір, то його рештки теж стануть поживою для цієї тварини. (Кабан)
Д) Поживою для цих тварин є трав’яниста і дерев’яниста рослинність, чагарники, гриби та лишайники. Узимку вони поїдають лише пагони дерев та сухі трави. Часом виходять на поля поласувати зеленою озиминою або ж сіном, яке спеціально заготовляють для них у мисливських господарства. (Козуля, лань, олень, лось.)
Е) А цього звіра часто малюють з яблуками і грибами на спині, хоча він живиться переважно комахами, слимаками, черв’яками, інколи ловить мишей, змій, і тільки зрідка їсть плоди. Це тому його так малюють, що жуків, личинок, черв’яків він часто шукає під плодовими деревами саду або в лісі. І яблука, що впали на нього, і гриби, які він зачепив у лісі, довго тримаються на ньому. Деякі зоологи навіть вважають, що цей звір навмисно чіпляє плоди, з яких поступово витікає кислий сік на спину і виганяє паразитів, особливо кліщів. (Їжак.)
VІІ сторінка - «Домашнє завдання»
- Ви повинні прочитати статтю про живлення тварин та ланцюжки живлення, дати відповідь на запитання підручника у кінці кожної статті, скласти ланцюжок живлення. У зошиті на сторінці 29 доповнити речення.
VІІІ сторінка – «Підсумуй знання з теми»
Самостійна робота в зошиті.
А) Поділити тварин на три групи за способом живлення.
Б) Заповнити ланцюжки живлення.
(На дошці відкривається картка-схема, проводиться самоперевірка. Учні, які не припустилися помилок, підводять руку.)
- Отже, наш урок добігає кінця. Поглянемо ще раз на вислів «Книга – вікно у світ». Усі сторінки книги ми прочитали і розглянули. «Книгу знавців» вивчено. Але погляньте на цю виставку книг – з них ви можете прочитати про різні види тварин про життя нашої планети Земля.
- Діти, читайте книги! Кожна книга – це нове відкриття, це вікно у незнаний світ!
Вчитель початкових класів
КЗ»Нельгівська ЗОШ
І – ІІІ ступенів»
Приморського р-ну
Запорізької обл.
Степаненко Н.І.
|